Med inspiration från svensk natur och svensk design utgjordes riktlinjerna för vårens skylttävling. Det blev Skagas nya vårkollektion ”Into the fields” som fick stå i fokus då designtemat lyfter färger och former som förknippas med våren och sommaren. Tävlingen innefattade att dekorera skyltfönster eller ett avgränsat område i butiken för att framhäva vårkänslan med Skagas marknadsmaterial och egen rekvisita.

Juryn har nu träffats och utsett tre bidrag som sticker ut lite extra. Dessa bidrag har fantasifullt skapat tilltalande skyltningar med vackra motiveringar som varit avgörande. Bedömningen har gjorts utifrån tävlingsinstruktionerna som skickades ut till alla deltagare.

Nedan kan du se de vinnande bidragen med mycket inspirerande motiveringar!

 

3:e plats – Kello-Optiikka Nyyssönen Oy

Vårens varma luft fladdrar i mitt hår då jag går ute på ängen. Solen skiner från klar himmel, förbi flyger fjärilen som landar lätt på lavendelns blad och fåglarna sjunger glatt. Våren är redan långt kommen och en del av ängens blommor har redan börjat att blomma. Jag ler och lägger min picknickkorg ner på marken och sätter mig på stubben och väntar. Kommer han?

-Kello-Optiikka Nyyssönen Oy

 

Juryns motivering: ”Den fina dekorationen i skyltfönstret och den medföljande vackra dikten fick oss inspirerade. Skyltningen består av Skagas marknadsmaterial som snyggt passar in bland de vårinspirerande detaljerna. Med en picknickkorg, fjärilar, blommor och stubbar framhävs vårens grönska på ett mycket stilfullt sätt. Vi blir nyfikna, dök han upp? Bra jobbat och grattis till en välförtjänt tredje plats!

 

2:a plats – Optiker Persson

Jag ville få fram en känsla av vårnatur, träden börjar knoppas och grönskan lyser upp. Jobbade mestadels med naturmaterial, mycket trä för att få fram lite jordig karaktär. Fåglar och gulddetaljer för att spegla att solen kommer tillbaka. Jag hoppas jag gjort Skaga och”Into the fields” rättvisa.

-Optiker Persson

 

Juryns motivering: ”Skyltningen sätter sin prägel med naturmaterial som trä och tar fram som motiverat en jordig karaktär med dova färger. Med växter och grenar från naturen speglas den svenska våren och Skagas nya kollektion. En annorlunda skyltning har gjorts och det får bidraget att sticka ut ur mängden. Grattis säger vi till Optiker Persson som tar hem andra platsen för tävlingen!

 

1:a plats – Optica Helsingborg

Jag gillade verkligen bilderna och texten i tävlingsfoldern och lät mig inspireras av vårgrönska, art noveau och natur och valde därför att inreda fönstret i gröna toner med ett vackert William Morris-inspirerat tyg som bas, detta blir en symbol för en blommande gräsmatta. Jag la till spirande i grönska i form av tulpaner och en (mur)grönskande ram. Till detta valde jag att lägga till glasvaser som en symbol för vatten och dagg samt trälådor och de fina fodralen i träimitation som tar upp naturaspekten på ett fint sätt. Jag valde även att fortsätta med temat i en av våra hyllor inne i butiken för att knyta an till skyltfönstret.

-Optica Helsingborg

 

Juryns motivering: ”Med ett mycket stilrent, vackert och intresseväckande skyltfönster har denna butik lyckats framhäva våren och sommaren på bästa sätt. Förutom det, har en motivering gjorts med tydlig koppling till skyltfönstrets utsmyckning. Det stora utrymmet täcks av vårtecken som tulpaner…. som tilltalar ögat. Både marknadsmaterialet och den rekvisita som har använts är välplacerat och smälter samman för ett snyggt helhetsintryck. Vi säger därför ett stort grattis till Optica Helsingborg som tar hem segern med en mycket engagerad skyltning”.

 

Som förra årets skylttävling kommer ni att kunna se fler bidrag och få inspiration på kreativa skyltningar på vår Facebook sida. Kika gärna in där!