Designtävlingen innebar att på bästa sätt designa två sorters glasögon; en kommersiell optisk modell samt en inspirerande optisk modell. Tävlingens syfte var att ta reda på vad som anses vara kommersiellt respektive inspirerande enligt våra framtida användare.

Vi är väldigt glada att ha fått in så många och spännande bidrag till designtävlingen av studenterna ifrån JU och HIS. Alla bidrag har varit kreativt utformade och ingen har varit den andra lik. Juryn har noggrant gått igenom bidragen och nu äntligen har en vinnare korats!

Det vinnande bidraget är inskickat av Marina Caballer som studerar sitt sista år i Jönköping på Masterprogrammet Industrial Design. Grattis säger vi till henne som härmed tilldelas en fin blombukett och ett presentkort på 5000:-

Motiveringen lyder:

”En elegant look som innefattar en renhet och enkelhet i formen och kryddas med innovativa lösningar för att förändra uttrycket till att anpassas efter användarens humör och önskemål. Ett koncept som kan appliceras och varieras på många olika former och utseenden.”

Hon berättar i en intervju att hon fick reda på tävlingen först när Maria Kroll, design- och produktutvecklingschef på Scandinavian Eyewear, besökte skolan och presenterade tävlingen. Hon blev genast intresserad av att delta eftersom det verkade roligt samtidigt som det var en chans till att visa upp sina designförmågor för ett företag. Hon hämtade inspiration från att hitta lösningar på problem i hennes egen vardag.

Många gånger har jag tänkt på att mina glasögon inte matchar med resterande outfit, vilket är synd eftersom jag bara har ett par, säger Marina Caballer.

Marina lyckades komma på en idé som uppfyller hennes önskan. Tanken bakom designen är att smidigt kunna göra glasögonen annorlunda, anständiga och anpassbara. Konceptet avser att matcha glasögonen med kläderna utan att behöva köpa flera olika bågar.