Johan är ekonomen som du hittar lika glad bakom en årsredovisning som i skid­spåren eller på handbollsplanen. Han är en Bankeryds kille som, med ett stort sifferintresse och en vilja att förmedla sin passion till andra, tog vägen via Australien, Stockholm, Tyskland och Göteborg innan han hittade hem till hos oss på ­Scandinavian Eyewear. Vi är glada att kunna presentera vår nya, alltid lika glada, ekonomichef Johan Törnblad.

Om Johan:

Ålder: 40 år

Familj: Frun Caroline och döttrarna Annie 7 år och Moa 4 år

Fritidsintressen: Vänner, familj och idrott av alla de slag

Drömmer om: Att må bra och sprida energi till de som finns runt omkring mig

Varför valde du att läsa ekonomi?

Det var viljan att lära mig något och ett litet sifferintresse. När det var dags att välja ville jag inte bli ingenjör eller läkare utan fastnade för ekonomi, som i sig är ett väldigt brett område. Jag vill koppla mjukare värden och verksamhetsutveckling till siffror så att de får en betydelse för alla.

Vad gjorde du innan Scandinavian Eyewear?

Jag har via ekonomi också arbetet en hel del med affärssystem och IT-system. Innan arbetade jag som konsult och projektledare för IT-projekt på ­Husqvarna AB. Mycket var riktat mot verksamhetsstöd men också mot masterdata såsom artikel-, kund- och leverantörsdatabaser. Innan flytten till ­Jönköping arbetade jag som ekonomichef på Cross Sportswear med bas i Mölndal. Min bakgrund har jag ­egentligen inom telekombranschen där jag arbetat som ekonom i olika roller, ofta i någon form av internationell miljö.

Varför lockade tjänsten på ­Scandinvian Eywear?

Produkten, möjligheterna för ­företaget och min chans att påverka. Det är viktigt för mig att bakom siffrorna ha en produkt eller verksamhet som jag kan relatera till och som även andra i min omgivning är intresserade av. Glasögon har ju komponenter av mode, ­varumärken och är något som många har en relation till.

Jag ser en otrolig möjlighet att bygga vidare på det som idag finns inom organisationen. Människorna, mångårig produktkunskap, starka nordiska varumärken, stöd från en större organisation med muskler och internationellt starka varumärken gör att vi har bra verktyg att jobba med. Jag ser verkligen fram emot denna utmaning och mitt nya jobb på Scandinavian Eyewear.