Sociala medier inspirerar och påverkar oss, särskilt när det kommer till utseende och mode. Årtiondet präglas av utseendefixering och selfie föds bland både män och kvinnor i alla åldrar. Den enskilda individens personlighet står i fokus och modet har blivit alltmer varierat och individuellt.

Skaga har alltid legat i framkant när det kommer till trender. Den klassiska Skagabågen är utformad för konsumenter som vill att bågen ska förstärka deras personlighet men inte vill att den ska ta över för  mycket. Skagas vision är att låta världen se och bli sedd genom svensk design. Vi har alltid skapat kollektioner som består av ett brett utbud som passar för olika personligheter. Vi har därför valt att utforma kollektionerna utifrån en varumärkesplattform som består av fyra familjer; Natur, Harmoni, Inspiration och Unik.

Under de senaste åren har kollektioner som Reflections och Into the Fields tagit ut oss till naturen och den senaste kollektionen Lights on Innovation blev en hyllning till svenska uppfinningar genom åren. 2018 firar Skaga 70 år i glasögonbranschen och det vill vi hylla genom att ta med er på en tidsresa genom de årtiondena som varit. Våren 2018 lanserar vi en kollektion med namnet Saga of Skaga som har inspirerats av Skagas historia och resa fram tills idag. Vi har även under våren 2018 lanserat en exklusiv kollektion i limiterad upplaga där gamla skisser från Sigvard Bernadottes tid på Skaga har nytolkats tillsammans med hans son Michael.

 

Visste du att?

Kung Carl XVI Gustaf firar 40 år på tronen med att besöka Sveriges alla län under 2013. Lagom till 70-årsdagen har kungen nu blivit både morfar och farfar.

• En liter mjölk kostar 8 kronor.

• Svenska mynt och sedlar ersätts med nya för att upprätthålla ett effektivt skydd mot förfalskningar.

• Donald Trump blir USA:s nya president 2017.

• Rovern Curiosity landade på Mars för att utforska om det går att leva där.